paraidrett
para-
idrett
paraidrett
“Paraidrett skal være et begrep for idrett som utøves parallelt og likeverdig med annen idrett.”
Norsk idrett har gjennom sine særforbund ansvaret for å organisere idrett for funksjonshemmede. I praksis betyr dette at alle som driver med Functional Fitness gjør dette gjennom Norges functional fitnessforbund. NOR3F jobber med å bedre tilbudet for mennesker med funksjonsnedsettelser, i form av tilpassede konkurranser og egne samlinger.
Paraidrett brukes i dagligtalen i Norges idrettsforbund (NIF) som overordnet betegnelse for fagfeltet, i stedet for «idrett for mennesker med funksjonsnedsettelse». Para i denne sammenhengen kommer av para som i «parallell» og «ved siden av», som eksempelvis Paralympics er «ved siden av» Olympiske leker. NIF vil at paraidrett skal være et begrep for idrett som utøves parallelt og likeverdig med annen idrett. Seksjon for paraidrett har fire målgrupper: bevegelsehemmede, hørselshemmede, synshemmede og utviklingshemmede.
PARA-UTØVER I FUNCTIONAL FITNESS
Functional fitness er en idrett med et bredt spekter av varierte øvelser, og stiller krav til allsidige ferdigheter. Vi er helt i oppstarten av å utvikle et tilbud for para-utøvere, og vil derfor foreløpig ha en åpen definisjon på para-utøver. Personer med varig funksjonsnedsettelse og/eller som ikke kan fullføre enkelte øvelser i åpen klasse kan stille i en tilrettelagt konkurranse.
KLASSIFISERING
Klassifisering er en måte å gjøre konkurranser for mennesker med funksjonsnedsettelse så rettferdige som mulig. Klassifisering avgjør hvem som kan delta og den deler samtidig utøverne inn i ulike klasser. Idrettene har ulike klassifiseringssystemer med det felles mål om å gjøre at funksjonsnedsettelsen skal ha minst mulig å si for resultatene – og at det skal være rettferdige konkurranser for utøverne.
Utøvere med funksjonsnedsettelse blir delt inn i klasser på bakgrunn av grad av funksjonshemning relatert til den enkelte idrett. Hvilken klasse den enkelte utøver skal delta i, er en prosess som er ulik fra idrett til idrett.
Klassen kan inkludere fysisk, psykisk og teknisk vurdering, samt observasjon i konkurranse og på trening. Hver idrett har forskjellig klassifiseringsreglement og definerer selv minste funksjonshemning en utøver må ha for å kvalifisere til deltakelse i konkurranse.
AKTIVITETSHJELPEMIDLER
For at personer med funksjonsnedsettelse skal kunne delta i idrett, er det utviklet en rekke aktivitetshjelpemidler. Alle kan søke NAV om aktivitetshjelpemidler, uansett alder. For de under 26 år er det ingen egenandel. For de over 26 år det en maks egenandel på 4000 kroner.
Det kan gis stønad til å drive aktivitet alene eller sammen med andre.
Les mer og søk om aktivitetshjelpemidler her.
Oversikt over alle støtteordninger finner du her.
TILRETTELEGGING
Det er mange ting du kan gjøre for å legge bedre til rette for personer med ulike funksjonsnedsettelser for at de skal trives best mulig hos dere og forhåpentligvis ønsker å komme tilbake. Under finner du noen råd, avhengig av funksjonsnedsettelse, som kan være nyttig å ta med seg.
Utfordringene for bevegelseshemmede er ofte at det fysiske miljøet både ute og inne inneholder hindringer som gjør det vanskelig å ta seg frem.
- Kjenn utøveren(e) du skal trene og gjør individuelle tilpasninger deretter.
- Ha åpne områder med minst mulig hindringer, slik at alle kan manøvrer seg frem (eks en utøver i rullestol skal ha like muligheter til å komme seg frem som en gående person)
Synshemmede har ulike behov for tilrettelegging av rom og omgivelser. Gjør en individuell vurdering når du tilrettelegger for en utøver som er synshemmet.
- Si hvem du er og henved deg direkte til personen når du snakker.
- Unngå unødvendig støy fra bakgrunnsmusikk og andre mennesker som prater.
- Organiser deltakerne/medlemmene i mindre grupper.
- Fortell i forkant hva som skal skje og beskriv hvordan øvelsene ser ut, samt utstyret (eks kettlebell, rigg, wallballs osv.). Beskriv også avstander, eks avstand opp til riggen.
- Marker området det skal trenes på, eks bruk av kjegler. Skap kontraster.
Nedsatt hørsel gir primært utfordringer i muntlig kommunikasjon med andre. Dette gjør at den hørselshemmede noen ganger kun oppfatter deler av det som blir sagt og bruker energi på å fylle igjen hull og trekke logiske slutninger. Dette kan lett føre til misforståelser.
- Skru av musikk og trekk dere unna andre mennesker som snakker.
- Skriv ned økten, clues og fokuspunkter på tavle. Du kan også skrive ned det du vil si (fungerer best ved korte beskjeder)
- Plasser deg slik at lyset faller på ansiktet ditt, da de fleste hørselshemmede bruker munnavlesning. Unngå å ha lys i ryggen, for motlys hindrer munnavlesning og all mimikk og kroppsspråk blir borte når man blir blendet.
- Ha øyekontakt når du snakker, og snakk tydelig og naturlig. Bruk navnet til den du skal prate med for å få oppmerksomheten. Snakk med normal styrke og ikke rop inn i ørene/høreapparatene.
- Bruk tydelig kroppsspråk og vis øvelsene når du forklarer økten.
- Still oppklarende spørsmål og oppsummer ofte for å forsikre deg om at innhold i økten er forstått.
Utviklingshemming er en funksjonsnedsettelse i intellektuelle, sosiale og praktiske ferdigheter.
- Legg til rette for et inkluderende miljø som byr på trygghet og tilhørighet.
- Bruk korte setninger i kommunikasjonen og bruk kroppsspråk i det du forklarer øvelser.
- Ha tålmodighet og la utøveren bli kjent med øvelsene før du avanserer til neste trinn.
- Samarbeid med ledsager, foreldre og lignende

Viktoria Grundt-Ileby
Paraidrettsansvarlig
I NOR3F har vi et mål om å rekruttere bredt, og at alle skal føle seg velkommen, bli sett, og ha en plass i forbundet. Vi har i 2020 fått med oss Viktoria Grundt-Ileby som paraidrettsansvarlig. Viktoria har en bachelor i ergoterapi og er trener for personer med funksjonsnedsettelser i ulike idretter. Viktoria jobber med å skape og utvikle et tilbud for parautøvere innenfor Functional Fitness i form av samlinger, konkurranser og andre aktivitetstilbud.
Kontakt gjerne Viktoria her.